Galeria „Krótko i węzłowato...”

10-lecie Galerii
Wernisaż 20 IX 2011

Krzysztof Bojarczuk
Krzysztof Kuliś
Ryszard Miłek

„Sądeczanie”

oraz
mini koncert w wykonaniu
Joanny i Andrzeja Jurkiewiczów




Krzysztof Bojarczuk

Urodził się 10 marca 1961 roku w Radzyniu Podlaskim. W 1981 roku ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. W latach 1983-1989 studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni miedziorytu profesora Stanisława Wejmana w 1989 roku. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uprawia malarstwo i rysunek.

Wystawy indywidualne:
1990-2010 Nowy Sącz, Gorlice, Szczawnica, Warszawa, Sandomierz, Stara Lubovna (Słowacja), Biała Podlaska, Radzyń Podlaski, Krynica, Miechów, Nowy Targ, Olkusz, Michalovc (Słowacja).

Wystawy zbiorowe:
1986 - Śródmiejski Ośrodek Kultury, Kraków, Otwarty Konkurs Fotograficzny, Krakowski Kazimierz.
1987 - 11 Ogólnopolski Przegląd Grafiki Studenckiej, Kraków.
1988 - Polnische Kulturtage, Bremen (Niemcy),
1989 - Wystawa Absolwentów ASP Kraków, BWA Rzeszów.

„Warstwy genealogiczne”, tektura, technika mieszana, 100 x 70 cm, 2009
„Warstwy genealogiczne”,
tektura, technika mieszana,
100 x 70 cm, 2009



„Improwizacje różnotematyczne” pastel, 50 x 70 cm, 2011
Z cyklu „Improwizacje różnotematyczne”
pastel, 50 x 70 cm, 2011
Ryszard Miłek

Artysta malarz mieszkający i tworzący w Polsce i USA, którego dominującą techniką jest pastel. Tworzy także prace w zakresie akrylu i rysunku.
Zrealizował 65 wystaw indywidualnych i brał udział w ponad 130 zbiorowych w Polsce, Europie i USA. Jest vice Prezesem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich, członkiem ZPAP, honorowym członkiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Pastelistów NY, Prezesem Zarządu Fundacji PROArt. Zdobył szereg nagród i wyróżnień m. in. 1 nagrodę na Biennale Pasteli (1996) za pracę „Nokturn IV”; nagrodę honorową im. Jerzego Madeyskiego na IV Międzynarodowym Biennale Pasteli (2008) za pracę „Most w Minneapolis”; I Nagrodę na V Międzynarodowym Biennale Pasteli (2011) za pracę z serii „Improwizacje różnotematyczne”; Złotą Ramę krakowskiego oddziału ZPAP (2009) za zestaw prac z cyklu „Improwizacje różnotematyczne”; wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za promocję sztuki za granicą. Wykładał sztukę w szkolnictwie wszystkich szczebli, pisze również eseistykę z zakresu krytyki artystycznej.




Krzysztof Kuliś

Ukończył PLSP i ASP w Krakowie, dyplom w 1970. Uprawia malarstwo i scenografię, pisze teksty o sztuce.
W latach 1973-2010 kierował Biurem Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu. Inicjator i komisarz ogólnopolskich i międzynarodowych Biennale Pasteli, prezes Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Wystawiał we Francji, Niemczech, Słowacji, Bułgarii, Szwecji, Finlandii, Rumunii.
Prace w zbiorach instytucji i osób prywatnych w kraju i zagranicą. Organizator wielu plenerów.
Wykonywał scenografie dla Teatru Robotniczego DKK Nowym Sączu, m.in. „Dziady”, „Antygona”, „Niemcy”, „Odejście Głodomora”. Zrealizował w 1985 roku autorski spektakl teatralny „Mątwa” wg Witkacego. Nagradzany i wyróżniany wieloma odznaczeniami m. in. Gloria Artis w 2009.

„Kurort”, olej, 130 x 90 cm, 2010
„Kurort”, olej, 130 x 90 cm, 2010



Joanna i Andrzej Jurkiewicz
Minirecital
Joanna i  Andrzej Jurkiewicz<br>
Minirecital - Ciechocinek-324.jpg

Andrzej Marian Jurkiewicz jeden z czołowych polskich tenorów. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Świdnicy w klasie akordeonu u Bolesława Janczarskiego. Naukę śpiewu odbył pod kierunkiem Eugenii Szaniawskiej-Wysockiej w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując Dyplom z wyróżnieniem.
Debiutował na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi rolą Posła Hiszpańskiego w światowej prapremierze opery „Maria Stuart” Romualda Twardowskiego w 1981 roku.
Występował w Teatrze Wielkim w Łodzi (1981-1987), w Operze i Operetce w Krakowie (1987-1990), w Operze Śląskiej w Bytomiu (1989-1990). W latach 1990-1997 był solistą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie i jednocześnie w latach 1995-2001 Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest solistą Polskiej Opery Kameralnej od czasu jej powstania w 1997 roku. Występuje w tournée na scenach operowych i filharmonicznych Polski, Belgii, Danii, Francji, Grecji, Holandii, Italii, Luksemburga, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.




Karolina Grzegorek
(absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi)
Mini wystawa plastyczna



Galeria „Krótko i węzłowato...”


20 IX 2011
Wernisaż LV Wystawy
20 września 2011 r. (wtorek) o godz. 1600

Pałacyk I p., Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa Pracy PŁ
Łódź, ul. Wólczańska 213

Gospodarz Galerii: dr hab. inż. Adam S. Markowski, prof. nadzw. PŁ

10 lat Galerii „Krótko i Węzłowato” na Wydziale Inżynierii Procesowej
i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej

W tym roku obchodzimy 10 lat istnienia Galerii „Krótko i Węzłowato”. Powstała ona dzięki inicjatywie Profesora Andrzeja Gieragi z Łódzkiej ASP oraz Prof. Adama Markowskiego z Katedry Inżynierii Bezpieczeństwa Pracy PŁ, a pierwszym komisarzem była prof. Małgorzata Dobrzyniecka-Kojder również z ASP. W ramach działalności Galerii, której nazwa wywodzi się od słynnego powiedzenia Profesora Mieczysława Serwińskiego, zorganizowano 55 wystaw. Prezentowano głównie malarstwo o charakterze współczesnym, w tym konstruktywistyczne (A. Gieraga, J. Zduniewski, R. Hunger), abstrakcyjne (J. Adamus, Z. Laskowski, S. Kuskowski, W. Stelmaszczyk, W. Cygan, A. Buszka, M. Wołczuk, J. Janecki, S. Krygier, P. Łubowski), ale nie stroniła od malarstwa tradycyjnego w formie pasteli (J. Szmitd), akwareli (I. Trelińska, D. Wieczorek), obrazów olejnych (D. Krosta, I. Kulik, P. Galiński), a także rysunku (A. Markiewicz, A. Bartczak).
Nie zapominaliśmy również o grafice, ciesząc się kilkakrotnie pracami Henryka Płóciennika oraz Andrzeja Gieragi. Daliśmy również możliwość prezentacji swoich osiągnięć wybitnym artystom fotografikom (W. Maciejewski, P. Wypych i innych) oraz twórcom tkaniny artystycznej (K. Górska, Elmira Seit Ametowa i H. Strzechowska). Promowaliśmy kilkakrotnie młodych twórców, studentów szkół artystycznych. Wielokrotnie wernisaże były skojarzone z minikoncertami muzycznymi i recytacjami poezji (W. Siemion). Średnia frekwencja wahała się 50 do 120 gości; oceniamy, że naszą Galerię odwiedziło ponad 3000 osób.

Wydaje się nam, że zrealizowane wystawy reprezentowały dobry poziom artystyczny, były urozmaicone i wpisały się znacząco w mapę kulturalną Politechniki Łódzkiej i miasta Łodzi. Z pewnością wystawy te dobrze uzasadniły określenie sztuki jako przemysłu kreatywnego, który może zainspirować inżynierów do nowego spojrzenia na projekty techniczne tak, aby można było powiedzieć o technice zhumanizowanej, przyjaznej dla ludzi. Ma to szczególne znaczenie dla Naszych Studentów Inżynierii Bezpieczeństwa Pracy.

Chciałbym bardzo podziękować wszystkim Artystom, którzy wyrazili zgodę na prezentacje swojego dorobku społeczności Politechniki Łódzkiej. Dziękuję Profesorom: Andrzejowi Gieradze i Małgorzacie Dobrzynieckiej-Kojder za wieloletnią owocną współpracę w zakresie tworzenia programu artystycznego, Rektorom Politechniki Łódzkiej oraz Kierownictwu Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej za wsparcie formalne oraz wszystkim moim współpracownikom za techniczną i organizacyjną pomoc. Jestem wdzięczny naszym gościom za liczne, niezwykle przyjazne spotkania na terenie Galerii.


Sponsorzy
Politechnika Łódzka