Galeria krótko i węzłowato...

Muzyka a Plastyka - Minikoncert jazzowy: 
Kamil Wrona - piano, Rafał Różalski - kontrabas, Artur Małecki - perkusja

Pałacyk I p.
Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa Pracy Politechniki Łódzkiej
Łódź, ul. Wólczańska 213
Wernisaż LXIII wystawy,9 czerwca 2017 (piątek), godz. 16.00
http://kiw.wipos.p.lodz.pl

25 lat Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska

Nuty i Słowa Hymnu Inżynierii Chemicznej

Galeria Krótko i węzłowato...
Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa Pracy Politechniki Łódzkiej
Gospodarz Galerii: dr hab. inż. Adam S. Markowski, prof. nadzw. PŁ
adam.markowski @ p.lodz.pl

Grafika Płóciennika
Henryk Płóciennik
Adi Jazz Festival, 2014, linoryt

Henryk Płóciennik urodził się w 1933 r. w Łodzi. Od lat zaliczany jest do grona najwybitniejszych polskich grafików. Jego pasją jest muzyka i od tej tematyki zaczynał swoją twórczość plastyczną. Powstawały obrazy olejne, rysunki i grafiki. Te ostatnie można umownie podzielić na trzy rozdziały niewielkie, ale jakże znaczące. Pierwszy rozdział to portrety konkretnych muzyków. John Coltraine, Miles Davis (obie grafiki z 1999 r.) oraz Charlie Mingus i Bill Evans (z 1966 r.) to idole Płóciennika, którym poświęcił imienne autocynkografie - prace o wymiarach 65 x 50 cm. Dwie pierwsze są to prace z domalowanymi indywidualnie elementami. Do tego rozdziału zaliczamy również cztery linoryty poświęcone Theloniusowi Monkowi. Thelonius w muzycznym świecie Płóciennika zajął szczególne miejsce. Drugi rozdział to linoryty nie związane z konkretnymi wykonawcami, a impresje na temat muzyki mamy Solo, Duet, Kwartet, Trębacza, mamy saksofonistów, improwizacje jazzowe i jam session. Można się doliczyć w tym rozdziale dwanaście takich prac. Trzeci wreszcie rozdział to zamówione przez organizatora Adi Jazz Festival linoryty, do tej pory trzy po jednym na każdą edycję festiwalu.

Henryk Płóciennik ma w swoim dorobku ponad 60 wystaw indywidualnych, a jego prace znajdują się w galeriach i zbiorach na całym świecie. Uzyskał ponad 40 nagród i wyróżnień w ogólnopolskich konkursach, potwierdzając swoje miejsce w elicie malarzy i grafików.

Grafika Iwańskiego
Sławomir Iwański
Hommage à George Harrison, 2011, druk offsetowy

Sławomir Iwański urodził się 1947 w Sieradzu. Studiował w łódzkiej PWSSP (obecnie ASP). W 1978 r. został zatrudniony w macierzystej uczelni. Od 1991 r. prowadzi Pracownię Projektowania Grafiki Przestrzennej i Plakatu. W 1997 uzyskał tytuł naukowy profesora, w tym też roku został zatrudniony w PWSFTviT w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Plastyki Obrazu Filmowego. Sławomir Iwański grafik, projektant, plakacista, posiada w swoim artystycznym dorobku oprócz plakatów wiele ciekawych realizacji z zakresu identyfikacji wizualnej, wiele projektów logotypów, projekty opakowań, oraz liczne opracowania graficzne książek i katalogów.

W projektach Sławomira Iwańskiego spotykamy się z czystą wizualizacją tematu. Potrafi on wydobyć z danego zjawiska lub postaci jakiś charakterystyczny element, który następnie zostaje ulokowany w kształtach liter, kolorach i samej kompozycji (Hommage à John Lennon). W plakatach Iwańskiego pusta przestrzeń, która nadaje im lekkości, zostaje zrównoważona kilkoma literniczymi znakami, co w efekcie tworzy pełen jasności przekaz. Charakterystycznym i rozpoznawalnym znakiem jego prac jest również wybór tła i koloru papieru, na którym buduje literniczo-wizualne kompozycje. Umiejętnie dobrane poszczególne elementy sprawiają, iż ogólny "klimat wizualny" całości osiąga pełnię informacyjną i estetyczną jednocześnie. W sposób dosłowny spotykamy się z tym na plakacie, na którym czcionka staje się klawiaturą fortepianu albo w przypadku plakatu Jazz w filharmonii, gdzie litery budowane są za pomocą świetlnych neonów wyłaniających się z czerni tła.

Sławomir Iwański od ukończenia studiów przygotował kilkanaście wystaw indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu znaczących wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych, poświęconych sztuce projektowania graficznego. Za swe prace był wielokrotnie nagradzany.