Galeria 'Krótko i węzłowato...'


25 VI 2010 - 24 VII 2010

Henryk Płóciennik

monotypie

Henryk Płóciennik jest rdzennym łodzianinem. Należy od grupy wybitnych polskich artystów grafików. Świadczą o tym liczne nagrody i wyróżnienia zdobywane na krajowych i międzynarodowych konkursach, prawie 50 indywidualnych wystaw w kilkunastu krajach na kilku kontynentach, kilkadziesiąt wystaw zbiorowych.

Prace Płóciennika znajdują się m.in. w oddziałach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Słupsku, Gdańsku, w Muzeum im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Okręgowym w Częstochowie, Bibliotece Uniwersyteckiej w Łodzi, Bibliotece PAN w Gdańsku, Bibliotece Jagiellońskiej Krakowie, w kilku muzeach okręgowych, w Muzeum w Skopie, w Muzeum Przypkowskich w Jędrzejowie, Biurze Wystaw Artystycznych w Łodzi, w Muzeum Zamkowym w Malborku, Bibliotece Narodowej w Warszawie.

W roku 2007 kolekcja Płóciennika pt. AMEN - poświęcona Janowi Pawłowi II - pokazana była w największym sanktuarium Maryjnym na świecie - w Bazylice Matki Boskiej z Guadalupy w Mexico City (27 stycznia, w rocznicę nawiedzenia Bazyliki przez naszego Ojca Świętego) oraz w Rzymie, w październiku, z okazji rocznicy powołania Karola Wojtyły na Stolicę Apostolską.

Wernisaż LI (51.) wystawy
25 czerwca 2010 r. (piątek) o godz. 1400

Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego PŁ
Łódź, ul. Wólczańska 213, Pałacyk I p.

Henryk Płóciennik - monotypie 2010


Monotypia (wikipedia): (gr. monos - jeden, typos - odbicie) - artystyczna technika graficzna wyróżniająca się tym, że pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki.

Przez długi czas trwał spór, czy monotypia jest techniką graficzną, skoro nie umożliwia wykonania określonej liczby prac (odbitek). Jednak droga tworzenia pokazuje sama charakter tej techniki: wymaga rozprowadzenia farby po metalowej lub szklanej powierzchni. Następnie praca zostaje odbita na papierze przy pomocy wałka, tamponu lub kostki. Często do wykonania jednej odbitki artyści pokrywają farbą metalową płytę kilkakrotnie, dla uzyskania żądanego efektu.

Niektórzy nazywają monotypię 'techniką przypadku', natomiast oponenci ripostują, że artysta świadomie decyduje o grubości warstwy farby i jej gęstości oraz kierunku prowadzenia wałka, wilgotności papieru itp. Posługiwanie się tą techniką wymaga długotrwałych prób, bo tylko świadome kierowanie procesem technicznym może zaowocować powstaniem artystycznych prac.


Sponsorzy