
25 VI 2010 - 24 VII 2010
Henryk Płóciennik
monotypie
Henryk Płóciennik jest rdzennym łodzianinem. Należy od grupy
wybitnych polskich artystów grafików. Świadczą o tym liczne nagrody
i wyróżnienia zdobywane na krajowych i międzynarodowych konkursach, prawie
50 indywidualnych wystaw w kilkunastu krajach na kilku kontynentach,
kilkadziesiąt wystaw zbiorowych.
Prace Płóciennika znajdują się m.in. w oddziałach Muzeum Narodowego
w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Słupsku, Gdańsku,
w Muzeum im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum
Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Okręgowym w Częstochowie, Bibliotece
Uniwersyteckiej w Łodzi, Bibliotece PAN w Gdańsku, Bibliotece Jagiellońskiej
Krakowie, w kilku muzeach okręgowych, w Muzeum w Skopie, w Muzeum Przypkowskich
w Jędrzejowie, Biurze Wystaw Artystycznych w Łodzi, w Muzeum Zamkowym
w Malborku, Bibliotece Narodowej w Warszawie.
W roku 2007 kolekcja Płóciennika pt. AMEN - poświęcona Janowi Pawłowi II -
pokazana była w największym sanktuarium Maryjnym na świecie - w Bazylice Matki
Boskiej z Guadalupy w Mexico City (27 stycznia, w rocznicę nawiedzenia Bazyliki
przez naszego Ojca Świętego) oraz w Rzymie, w październiku, z okazji rocznicy
powołania Karola Wojtyły na Stolicę Apostolską.
Wernisaż LI (51.) wystawy
25 czerwca 2010 r. (piątek) o godz. 1400
Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego PŁ
Łódź, ul. Wólczańska 213, Pałacyk I p.
|

Monotypia (wikipedia): (gr. monos - jeden,
typos - odbicie) - artystyczna technika graficzna
wyróżniająca się tym, że pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki.
Przez długi czas trwał spór, czy monotypia jest techniką graficzną, skoro
nie umożliwia wykonania określonej liczby prac (odbitek). Jednak droga
tworzenia pokazuje sama charakter tej techniki: wymaga rozprowadzenia
farby po metalowej lub szklanej powierzchni. Następnie praca zostaje
odbita na papierze przy pomocy wałka, tamponu lub kostki. Często do wykonania
jednej odbitki artyści pokrywają farbą metalową płytę kilkakrotnie, dla
uzyskania żądanego efektu.
Niektórzy nazywają monotypię 'techniką przypadku', natomiast oponenci
ripostują, że artysta świadomie decyduje o grubości warstwy farby i jej
gęstości oraz kierunku prowadzenia wałka, wilgotności papieru itp.
Posługiwanie się tą techniką wymaga długotrwałych prób, bo tylko świadome
kierowanie procesem technicznym może zaowocować powstaniem artystycznych prac.
|
|